انتقال انسان از محشر به جنّت یا دوزخ

ســــقــــا

وبلاگ فرهنگی هیأت حضرت ابالفضل العباس (ع)

انتقال انسان از محشر به جنّت یا دوزخ

بسمه تعالی

انتقال انسان از محشر به جنّت یا دوزخ

هنگامی که روز قیامت فرا می رسد،مردم باید پنجاه موقف و ایستگاه را طی کنند تا سرانجام به بهشت یا جهنم برسند.در هر ایستگاه نیز هزار سال متوقف می شوند.همچنان که خدای متعال در قرآن کریم می فرماید:«فی یوم کان مقداره خمسین الف سنة»"معارج،4".برای نمونه به برخی از وحشتناک ترین مواقف و ایستگاه ها در قیامت اشاره می کنیم:

ایستگاه اول:بیرون آمدن از قبر؛

چنانچه در قرآن کریم می خوانیم:«و این که روز رستاخیز آمدنی  است.وشکی در آن نیست و خداوند تمام کسانی را که در قبر ها هستند،زنده می کند»"حج،7".در روایتی از امیرالمومنین نقل است:در این ایستگاه مردم هزار سال با بدن و پای برهنه با حال تشنگی و گرسنگی،حبس و نگهداری می شوند.هر کس به خدا،بهشت،جهنم بر انگیخته شدن و حساب و قیامت ایمان داشته باشد،از گرسنگی و تشنگی نجات می یابد.امام صادق(ع)می فرماید:حکایت مردم در روز قیامت،آن هنگامی که در پیشگاه پروردگار جهانیان بایستند،مانندتیر در ترکش است؛یعنی در جایی که ایستاده اند،جز همان جای خود،جای دیگری(از شدت ازدحام جمعیت)ندارد،ونمی تواند از جای خود به این سو و آن سو برود.

ایستگاه دوم:سنجیدن و وزن کردن اعمال؛

در قرآن کریم آمده است:«وزن کردن اعمال و سنجش ارزش آنها در آن روز حق است؛کسانی که میزان عمل آنها سنگین تر است،همان رستگارانند؛و کسانی که میزان های عمل آنها سبک است،افرادی هستند که سرمایه وجود خود را به خاطر ظلم و ستمی که نسبت به آیات ما می کردند،از دست داده اند»"اعراف،8-9".

ایستگاه سوم:حساب رسی نمودن:

چنانچه خداوند متعال می فرماید:«حساب مردم به آنان نزدیک شده،در حالی که در غفلتند و روی گردانند»"انبیاء،10".امام باقر(ع) می فرمایند:اول چیزی که از بنده به حساب می کشند،نماز است.پس اگر نماز قبول شد،دیگر اعمال نیک نیز پذیرفته می شود.امام سجاد(ع)می فرماید:برای اهل شرک،ترازو و میزانی نصب نمی شود؛آنان را گروه گروه بی حساب به جهنم می برند.نصب ترازو و سنجیدن اعمال برای اهل اسلام است.ایستگاه چهارم:نامه اعمال؛خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:«و آن هنگام که نامه ی اعمال گشوده شود»"تکویر،10".همچنین بر اساس آیات قرآن ،انسان ها در روز قیامت هنگام گرفتن نامه اعمال به دو دسته تقسیم می شوند:گروهی که نامه اعمالشان را به دست راستشان می دهند،گروه دیگری که نامه اعمالشان را از پشت سر به دست چپشان می دهند.گروه اول شادمان و دارای حسابرسی آسان و اهل بهشت هستند.اما گروه دوم اهل جهنم می باشند.

ایستگاه پنجم:پل صراط؛

صراط پلی است که بر روی جهنم کشیده شده می شود و تمام بندگان خداوند باید از روی آن عبور کنند تا اگر بهشتی است،داخل بهشت شود.چنان که خدای متعال می فرماید:«و همه شما بدون استثناء وارد جهنم می شوید.این امری است حتمی و قطعی بر پروردگارت»"مریم،71".پل صراط دارای عقبات و گذرگاه های بسیاری است که هر عقبه به اسم واجبات و محرمات الهی است.یعنی به تعداد واجبات و محرماتی که انسان ها مکلف به انجام و ترک آن شده اند،گذرگاه وجود دارد.در این جا به برخی از این از مهمترین عقبات و گذرگاه ها بر روی پل صراط اشاره می کنیم.

یک:عقبه ولایت؛

در این عقبه تمام افراد را نگه می دارند و از ولایت امیر المؤمنین(ع)و امامان بعد از او می پرسند.هرکس در دنیا امام خود را بشناسد و از دستوراتش پیروی نماید،از صراط آخرت خواهد گذشت.و هرکه او را نشناسد،پایش در صراط جهنم خواهد لغزید و میان جهنم خواهد افتاد.

دوم:عقبه رحم؛

امام باقر(ع) به نقل از رسول اکرم(ص)می فرمایند:در روز قیامت،وقتی جهنم را آوردند،پل صراط را بر روی آن می گذارند که خودش دارای سه پل است.بر روی یک پل امانت و صله رحم است.بر پل دوم نماز و بر پل سوم عدالت پروردگار جهانیان است.پس مردم را تکلیف می کنند که بر صراط عبور کنند.در عقبه صله رحم و امانت،ایشان را نگه می دارند.اگر قطع رحم و یا خیانت در اموال مردم کرده باشند،از این عقبه نمی گذرند تا از عهده ی آن برآیند و در غیر اینصورت به جهنم می افتد.اگر در این عقبه نجات پیدا کنند،در عقبه نماز ایشان را نگه می دارند.اگر از این عقبه نجات یافتند باید در عقبه عدالت الهی برای پاسخ گویی به حق بندگان نگه داشته شوند.اگر از این عقبه هم به سلامت عبور کردند،نجات پیدا می کنند و خدا را حمد و ستایش می کنند.پس از طی نودن ایستگاه ها و گذرگاه های یاد شده،سر انجام انسان به بهشت یا جهنم ختم می شود،و نامه اعمال دو گروه به دست آنها داده می شود.اهل تقوا و پرهیز گاران،گروه گروه به تناسب کارهای نیک خود در دنیا و پیروی از پیامبران الهی خویش با احترام و تکریم فرشتگان خداوند،از در های هشت گانه که از قبل بر روی آنان گشوده شده بود و انتظار ورود آنها را می کشید وارد بهشت می شوند و فرشتگان از آنان استقبال نموده،سلام می کنند و می گویند:شما پاکیزه شده اید.داخل بهشت شوید و تا ابد در آن بمانید.اما اهل دوزخ چون مایل به رفتن به سوی دوزخ نیستند،فرشتگان عذاب به زور بر گردن و دست و پایشان غل و زنجیر انداخته"غافر71".و با تازیانه های آتشین آنها را دسته دسته به مقتضای راه و روش و چگونگی گناهانشان در دنیا،مانند کفر،شرک،انکار ضروریات دین و...از هر کدام از در های هفت گانه جهنم وارد جهنم می کنند.نگهبانان جهنم آنان را مسخره می کنند و می گویند:آیا برا شما  پیامبری فرستاده نشده بود که شما را از چنین روزی بتر ساند و آگاه نماید؟و آنان در جواب می گویند:چرا فرستاده شده بود.آن گاه به آنان گفته می شود:داخل جهنم شوید که بد جایگاه و منزلگاهی برای شما خواهد بود.

 

 


[ یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:انتقال انسان از محشر به جنّت یا دوزخ,

] [ 6:4 ] [ خادم العباس (ع) ]

[ ]